کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته

بلاگ آموزشی آژیراک

بهترین مفید ترین مطالب آموزشی را در آژیراک بخوانید

کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته

کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته

ادمین
1400/04/30
0
1478

مختصر مقاله:
کیفیت از جمله ویژگی های مهمی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید توجه کنید، کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته است. چندین عامل مهم بر کیفیت ضبط دوربین تاثیرگذار است که قبل از خرید باید حتما بدانید.

کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته

کیفیت از جمله ویژگی های مهمی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید توجه کنید، کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته است. چندین عامل مهم بر کیفیت ضبط دوربین تاثیرگذار است که قبل از خرید باید حتما بدانید.  سعی می کنیم در ادامه با اشاره به این ویژگی ها انتخاب و خرید دوربین مداربسته را آسان کنیم. از جمله عوامل تاثیرگذار بر کیفیت ضبط: اندازه یا رزولوشن تصاویر، تعداد فریم دوربین مداربسته و … است. که در ادامه هر یک را مفصلا توضیح می دهیم.

1- اندازه یا رزولوشن تصویر:

رزولوشن یک عامل بسیار تاثیرگذار بر کیفیت ضبط است. این روزولشن است که مشخص می کند اندازه تصویر ضبط شده چقدر باشد. رزولوشن است که تعیین می کند تا چه اندازه می توان جزییات داخل تصویر را مشاهده کرد. عموما هر چه اندازه تصویر ضبط شده بزرگتر باشد، جزییات بیشتری را می توان در آن مشاهده نمود.

محدودیت روزولوشن

معمولا دوربین های مدار بسته توربو (آنالوگ) محدودیت رزولوشن دارد و تا نهایت WD1 هستند. به همین دلیل نیز رزولوشن دستگاه DVR نیز بیشتر از این مقدار را نمی تواند ضبط کند. اما چنانچه نیاز داشته باشید، کیفیت ضبط بالاتر از WD1 باشد توصیه می کنیم از دوربین های مداربسته تحت شبکه استفاده کنید.

2- تعداد فریم تصویر در ثانیه (FRAMERATE)

هر فیلم از مجموعه چند تصویر تشکیل شده است. حال تعداد فریم ریت به این معنی است که هر ثانیه از فیلم از چند تصویر تشکیل شده است. طبیعی است هر چه تعداد تعداد فریم ها در یک ثانیه بیشتر باشد حرکت اجسام متحرک بهتر قابل مشاهده است. بنابراین تعداد فریم تصویر نقش تعیین کننده ای در ثبت جزییات دارد. به عنوان مثال ممکن است به اندازه یک چشم بر هم زدن اتفاقی رخ دهد که دوربین نتواند آن را ثبت کند. پس بهتر است اگر جزیی ترین حرکات نیز برایتان مهم است به این ویژگی دوربین بی نهایت دقت کنید.

رابطه روزولوشن با تعداد فریم

طبیعتا دستگاه DVR قادر است حجم مشخصی از اطلاعات در یک ثانیه را در خود ذخیره کند. بنابراین چنانچه اندازه تصویر (رزولوشن)، از توانایی دستگاه ضبط خارج باشد؛ دستگاه تعداد فریم را پایین می آورد. فقط دستگاه هایی می توانند تصاویر بزرگ آن هم با فریم بالا را ثبت کنند که قدر ت پردازش تصاویر بالایی را داشته باشند. بنابراین چنانچه دوربین شما کیفیت فوق العاده ای داشته باشد. اما دستگاه دی وی آر شما قدرت پردازش کافی را نداشته باشد؛ نمی توانید نتیجه دلخواه را مشاهده کنید.

برای دستگاه هایی که تعداد فریم آنها با کیفیت ضبط کاهش می یابد از اصطلاح Up to D1 Recording Resolution Non-Real time استفاده می کنند. به بیان دیگر، Non-Real time به معنی ضبط تصاویر در تعداد فریم کمتر از 25 است. برای دستگاه‌هایی که کاهش تعداد فریمی در آنها مشاهده نمی‌شود D1 Recording Resolution Real time گفته می شود. بنابراین اگر تصویر real باشد، جزئیات کمتری را از دست می دهید. اما چنانچه تصویر non-real  باشد، جزئیات از دست می رود و تصاویر متحرک حالت شانه ای پیدا می کند. که در تصویر زیر می توانید این حالت را به وضوح مشاهده کنید.

تفاوت بین کیفیت تصاویر

هر دوربین مداربسته ای دارای یک دیتا شیت می باشد. داخل دیتا شیت تمام مشخصات و ویژگی های دوربین آماده است. برای بررسی فریم ریت دوربین دیتا شیت دوربین مدل 2 مگا پیکسلی مدل DS-2CE76D0T-ITMF را با هم بررسی می کنیم. همانطور که در شکل می بینید فریم ریت دوربین 25 fps و 30 fps ثبت شده است. این به این معنا است چنانچه فرکانس برقی در کشور شما 50 هرتز باشد؛ مثل ایران، دوربین در حالت فول تا 25 فریم در ثانیه را ثبت می کند. اما چنانچه فرکانس برق 60 هرتز باشد مثل کشور ژاپن، در حالت فول دوربین تا 30 فریم در ثانیه را نیز ثبت می کند.

 

کیفیت دوربین مداربسته

 

بررسی Frame Rate دوربین مداربسته

در هنگام خرید حتما به حداکثر مگاپیکسل قابل پشتیبانی دستگاه ضبط تصاویر (DVR,NVR) در حالت پخش مستقیم توجه کنید. به عنوان مثال؛ اگر دوربین شما 5 مگاپیکسل است، حتما دستگاه دی وی آر هم باید حداقل 5 مگاپیکسل را پشتیبانی کند. آیا دستگاه ضبط با هم کیفتی که مستقیم در نمایشگر نشان می دهد با همان کیفیت هم روی هارد ضبط می کند؟ در این مورد حتما باید هنگام خرید به مدل دستگاه دی وی آر دقت کنید. بنابراین باید قابلیت دستگاه در زمینه کیفیت پخش همزمان و بازبینی بررسی شود. بسیاری از دستگاه هایی که در بازار وجود دارند این قابلیت را ندارند که در هنگام بازبینی تصاویر 4 مگاپیکسلی ارایه دهند.

به عنوان نمونه بسیاری از دستگاه ها در هنگام پخش دوربین 4 مگاپیکسلی را به همان کیفیت نمایش می دهند. اما در هنگام بازبینی فیلمی که در هارد ذخیره شده، کیفیت تا 2 مگاپیکسل کاهش می یابد. البته این موضوع یک مزیت و یک عیب دارد. عیب آن که مشخص است کیفیت کاهش می یابد. اما در جاهایی که جزییات مطرح نیست کاهش کیفیت باعث می شود فضای کمتری از هارد اشغال شود. بنابراین حتما به این مساله مهم در هنگام خرید دقت کنید

 

برای مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید

09129440918


دوربین مداربسته کیفیت تصاویر دوربین مداربسته کیفیت تصاویر خرید دوربین مداربسته راهنمای خرید دوربین مداربسته سنندج آژیراک

نویسنده:


احسن اژیراک
احسن اژیراک

هشدار! کاربر گرامی برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
عضویت ورود به حساب کاربری