کرکره برقی چیست؟

بلاگ آموزشی آژیراک

بهترین مفید ترین مطالب آموزشی را در آژیراک بخوانید

کرکره برقی چیست؟

کرکره برقی چیست؟

ادمین
1401/05/06
0
1015

مختصر مقاله:
همه چیز در مورد کرکره برقی

کرکره‌های برقی با چرخاندن یا غلت خوردن تیغه‌های به هم پیوسته به سمت بالا و پایین کار می‌کنند. زمانی که کرکره به بالا جمع شود، تیغه‌ها در جعبه کوچکی درب بالای درب قرار می‌گیرند. هنگامی که درب کرکره به سمت پایین می‌آید، کاملا محکم و ایمن روی کف پارکینگ قرار می‌گیرند. به این صورت کرکره برقی به عنوان یک بازدارنده  عالی عمل می‌کند و محافظت بیشتری در برابر مزاحمان احتمالی به وجود می‌آورد.

کرکره‌های برقی باید توسط افراد متخصص نصب و به طور منظم سرویس و نگهداری شوند. اندازه ( ارتفاع و عرض) دهانه؛ اندازه و ضخامت اجزای مورد نیاز کرکره برقی را تعیین می‌کند.

 

انواع کرکره برقی بر اساس نوع مصرف

انواع کرکره برقی یکی از پرطرفدارترین انواع درب در بازار است. وجود تنوع بسیار در درب‌های کرکره برقی و حفاظت آنها در برابر سرقت، آتش‌سوزی و شرایط جوی باعث محبوبیت آنها شده است.

بر اساس نوع مصرف، انواع مختلف کرکره برقی را می‌توان به ۹ دسته تقسیم‌بندی کرد:

 

۱- کرکره برقی پارکینگ

از ویژگی‌های اصلی کرکره برقی پارکنیگ امنیت بالا، اشغال فضای کم و سهولت استفاده از آن است. درب پارکینگ کرکره ای هنگام باز شدن، زیر سقف جمع می‌شود، به همین دلیل فضای کمی را اشغال کرده و باعث ایجاد بیشترین فضا برای تردد می‌شود. ابعاد استاندارد درب کرکره ای پارکینگ باید به گونه‌ای باشد که تمام ماشین‌ها بتوانند از نظر ارتفاع و عرض از درب عبور کنند.  باز و بسته کردن دربهای برقی پارکینگ به راحتی و با استفاده از درب ریموت دار کرکره ای صورت می‌گیرد.

انواع کرکره برقی پارکنیگ عموما بر اساس نوع موتور متفاوت هستند. همچنین با توجه به میزان تردد می‌توان نوع تیغه را مشخص کرد.

۲- کرکره برقی اتاق خواب

منظور از کرکره برقی اتاق خواب، استفاده از کرکره برقی برای درب ساختمان در قسمتی است که اتاق خواب بالای آن درب قرار دارد. کرکره برقی اتاق خواب به دلیل به کار رفتن فوم در قطعات آن، عایق مناسبی برای صدا و همچنین رطوبت بوده و باز و بسته شدن آن صدای بسیار کمی تولید می‌کند. به همین دلیل این مدل کرکره برقی بدون صدا برای ساختمان‌های جنوبی که درب آنها زیر اتاق خواب‌ها قرار دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۳- کرکره برقی مغازه

انواع کرکره برقی مغازه، گزینه‌ای مقرون به صرفه برای باز و بسته شدن ایمن انواع درب‌های بزرگ و کوچک تجاری است. این مدل کرکره برای انواع مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های تجاری موثر است. نصب کرکره مغازه علاوه بر ایمنی بالا و مقاوم بودن در برابر خوردگی، به نگهداری کمی نیز نیاز دارد.

 

۴- کرکره برقی پنجره

استفاده از کرکره برقی برای پنجره، می‌تواند نور را فیلتر کند و باعث صرفه‌جویی در انرژی شود. کرکره برقی حفاظ پنجره بهره‌وری انرژی را افزایش می‌دهد و دمای ایده‌آل داخلی را تضمین می‌کند. استفاده از این مدل کرکره برای پنجره، به راحتی و با اشاره یک دکمه روی ریموت از گرم شدن اتاق‌ها در تابستان جلوگیری می‌کند. و در زمستان نیز، پایین آوردن خودکار کرکره‌ها در شب باعث ایجاد عایق حرارتی در پنجره می‌شود. در نتیجه باعث کاهش هزینه‌های گرمایش و تهویه هوا می‌شوند.

 

۵- کرکره برقی بالکن (تراس)

از کرکره برقی اتوماتیک می‌توان برای بالکن یا تراس استفاده کرد تا به راحتی بتوان نور ورودی به منزل را تنطیم کرد. و یا در فصول سرد دمای منزل را با بستن کرکره به حالت دلخواه تنظیم کرد.

۶- کرکره برقی سقفی

این مدل کرکره که به آن کرکره برقی سکشنال نیز گفته می‌شود، در زیر سقف جمع می‌شود. ویژگی بارز آن فضای بسیار کمی است که اشغال می‌کند. همچنین دارای امنیت بالا و سیستم ضد سقوط است.

 

۷- کرکره درب منزل

کرکره برقی درب منزل راه‌حلی عالی برای ساده کردن و راحتی زندگی روزمره و ارتقای امنیت خانه است. انواع مختلفی از کرکره برقی خانگی با موتورهای الکتریکی و امکانات عالی برای درب پارکینگ و آپارتمان‌ها وجود دارد. کرکره برقی درب اپارتمان مجهز به موتورهای برقی و ریموت کنترل بوده و هچنین دارای عملکرد ساده‌ای هستند.

۸- کرکره برقی ویلا

استفاده از انواع کرکره برقی در ویلا و درب و پنجره‌های آن همراه با تایمر برای باز و بسته شدن، آسایش و راحتی بالایی به ارمغان خواهد آورد. از جمله کاربری این نوع کرکره برای ویلاها به عنوان کرکره برقی درب حیاط یا کرکره برقی سقف حیاط خلوت می‌باشد.

 

۹- کرکره برقی روی استخر

کرکره برقی استخر باعث کاهش هزینه‌های نظافت شده همچنین موجب عایق کامل استخر برای حفظ گرما در شب می‌شود. استفاده از کرکره برقی روی استخر تا ۸۰% در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند، زیرا دیگر نیازی به گرم کردن مداوم آب ندارید. همچنین برای استخرهای داخل خانه رطوبت را کاهش داده و و دیوارها را در برابر جلبک‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کند.

 

انواع کرکره برقی بر اساس جنس

انواع کرکره برقی بر اساس جنس به ۶ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

۱- کرکره برقی پلی کربنات شفاف

معمولا از ورق پلی‌کربنات شفاف برای ساخت درب کرکره برقی فروشگاهی یا کرکره برقی شفاف بالکن استفاده می‌شود. با استفاده از کرکره برقی پلی کربنات شفاف، هنگام پایین آمدن کرکره‌ها به آسانی پشت تیغه قابل رویت است. این مدل کرکره برقی شفاف، سبک و ایمن است. بیشتر آنها از پلی کربنات ساخته شده‌اند، اما بسیار گران هستند.

۲- کرکره برقی فولادی ضد سرقت

تیغه‌های فولادی استفاده شده در کرکره برقی فولادی در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند. از ویژگی‌های بارز این مدل کرکره می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر ضربه و سرقت اشاره کرد. به این مدل درب برقی کرکره ای، کرکره برقی ضد ضربه و یا کرکره برقی ضد گلوله نیز گفته می‌شود. به همین دلیل از این کرکره برقی در درب و پنجره مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و یا به صورت کرکره برقی صنعتی استفاده می‌شود.

 

۳- کرکره برقی شیشه ای

از کرکره برقی شیشه‌ای بجای کرکره آلومینیومی یا فولادی استفاده می‌شود. این نوع کرکره برقی در انواع رنگ‌ها و مدل‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شود. کرکره برقی شیشه‌ای از پلمیر مقاومی چون پلی‌کربنات تولید شده و دارای ویژگی‌هایی مانند ضد گلوله، ضد ضربه و مقاومت بالا است. به همین دلیل تولید کننده تیغه پلی کربنات اغلب از آنها در پروژه‌های تجاری، بانک‌ها، صرافی‌ها و بعضی مواقع در پروژه‌های مسکونی استفاده می‌کند.

 

۴- کرکره آلومینیوم

کرکره آلومینیوم با استفاده از آلومینیوم اکسترود شده تولید می‌شود. شرکت‌های تولید کننده کرکره برقی از تیغه‌های آلومینیومی متفاوتی استفاده می‌کنند. تیغه‌های آلومینیومی به کار رفته در کرکره ممکن است از آلومینیوم خالص، یا آلومینیوم درجه ۲ و یا آلومینیوم درجه ۳ باشد. کرکره برقی آکرول با استفاده از آلومینیوم درجه یک ساخته می‌شود. قیمت کرکره برقی آکرول بر اساس انواع مختلف از تیغه‌های ۶ سانتی، کرکره برقی ۸ سانتی، ۱۰ سانتی، کرکره برقی ۱۲ سانتی و ۱۴ سانتی‌متری متفاوت است.      

همچنین کرکره‌های آلومینیومی به دو صورت تک جداره یا دو جداره با عایق تولید می‌شوند. این کرکره‌های برقی سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی بوده و ماندگاری بالایی دارند. همچنین نیاز به نگهداری کمتری دارند و زیبایی ظاهری را افزایش می‌دهند.

 

۵- درب کرکره ای آهنی

درب‌های کرکره‌ای آهنی نوع قدیمی درب‌های کرکره‌ای هستند. این مدل درب‌ها طول عمر بالایی نداشته و قابلیت نصب در هر ساختمانی را ندارند.

۶- کرکره برقی چوبی

از انواع چوب درختان برای ساخت کرکره برقی چوبی استفاده می‌شود. مانند چوب بلوط، راش، گردو و… کرکره‌های چوبی را باید با استفاده از کابل‌های فولادی که تیغه‌های کرکره را به هم وصل می‌کنند، تقویت کرد. اگر چه این مدل کرکره برقی محصولی زیبا و چشم‌گیر است؛ اما به دلیل عدم مقاومت در برابر رطوبت و آتش‌سوزی و ایمنی کمتر نسبت به سایر کرکره‌های برقی، موارد استفاده بسیاری محدودی داشته و گزینه گرانی می‌باشد.

 

انواع تیغه‌های کرکره برقی

انواع  تیغه‌های کرکره برقی از نظر جنس متفاوت هستند. در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

 

 

تیغه آلومینیومی

 تیغه آلومینیومی کاربرد زیادی در بازار دارد. اما باید توجه کنید که تیغه‌های آلومینیومی دارای درجه‌های کیفی مختلفی هستند. تیغه‌های آلومینیومی معمولا از آلومینیوم خالص یا آلومینیوم درجه ۲ و یا آلومینیوم درجه ۳ می‌باشند. بسته به میزان بودجه و هدف شما از نصب کرکره برقی می‌توانید از بین انواع مختلف، مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنید.

 

تیغه غضروفی کرکره برقی

این مدل تیغه کرکره برقی برای مکان‌های حساس به صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا کم صداتر از تیغه‌های نرمال هستند و عمر مفید آنها نیز به مراتب بیشتر است.

تیغه غضروفی کرکره برقی درجه یک معمولاً به ازای هر متر مربع ۱۰ الی ۱۱ کیلوگرم وزن دارند و بدلیل وزن بالا توصیه می‌شود که این تیغه‌ها به همراه کرکره برقی موتور ساید استفاده شوند.

تیغه کرکره گالوانیزه فوم دار

استحکام این تیغه کرکره برقی که از ورق گالوانیزه ساخته شده است، کمتر از نوع مشابه با ورق آلومینیومی است. درون این تیغه با فوم پلی‌پرتان پر شده است. به همین دلیل عایق مناسبی در برابر صدا بوده و به آن کرکره برقی عایق صدا نیز می‌گویند.

تیغه پلی کربنات کرکره برقی

ویژگی اصلی تیغه‌های پلی‌کربنات در کرکره‌های برقی این است که شفاف هستند. یعنی بعد از نصب به آسانی پشت تیغه قابل رویت است.

 

قیمت انواع تیغه کرکره برقی

از مهم‌ترین قسمت‌های یک کرکره برقی، تیغه‌های آن است. نوع تیغه‌ها علاوه بر اینکه تضمین‌کننده زیبابی و امنیت کرکره برقی شما خواهد بود، همچنین بیشترین تاثیر را در قیمت روز تیغه کرکره برقی دارند. منظور از تاثیر نوع تیغه در قیمت، ابعاد و جنس تیغه است. مثلا هر چه ابعاد کرکره برقی و در نتیجه ابعاد تیغه بزرگتر باشد قیمت تیغه نیز بیشتر می‌شود. از نظر جنس نیز تیغه‌های گالوانیزه نسبت به سایر تیغه‌ها قیمت پایین‌تری دارند. برای کسانی که به دنبال تیغه‌ای ارزان باشند این نوع تیغه مناسب می‌باشد.

 

انواع رنگ بندی کرکره برقی

محدوده رنگ استاندارد برای کرکره برقی آلومینیومی معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ رنگ است. و برای درب‌های فولادی تک جداره معمولاً محدوده رنگی با روکش پلاستیزول در حدود ۱۵ رنگ وجود دارد. این تنوع رنگ سازگاری خوبی با نمای ساختمان به وجود می‌آورد.

در بین انواع رنگ‌بندی کرکره برقی، محبوب‌ترین و بهترین رنگ کرکره برقی، سه رنگ کرکره برقی سفید، خاکستری و بلوطی یا طلایی است.

همچنین کرکره برقی کرم رنگ و کرکره برقی مشکی نیز در رده بعدی محبوبیت قرار دارند.

بهترین نوع تیغه کرکره برقی

همانطور که گفتیم تیغه کرکره برقی مهمترین جز در کرکره برقی به حساب می‌آید. انواع تیغه‌های کرکره برقی در طرح و رنگ‌های متنوع از جمله کرکره برقی طرح چوب، توسط برندهای مختلف تولید می‌شود. بهترین نوع تیغه کرکره برقی را باید متناسب با وزن کرکره برقی،  محل قرارگیری و ارتفاع درب انتخاب کرد. به همین دلیل مشورت گرفتن از متخصصان این حوزه کمک بزرگی در انتخاب شما خواهد بود. اما علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، بهترین نوع تیغه کرکره برقی را از نظر شکل ظاهری نیز می‌توان انتخاب کرد. تیغه‌ها یا منحنی هستند و یا مسطح. عرض دهانه در یا پنجره، گاهی اوقات می‌تواند تعیین کند که تیغه صاف بهترین نوع تیغه است یا تیغه محدب. سلیقه شخصی از نظر زیبایی‌شناسی نیز می‌تواند دلیلی برای انتخاب یکی از این دو باشد.

 

بهترین مارک تیغه کرکره برقی

مارک تیغه کرکره برقی و جنس آن، در طول عمر و کارایی کرکره برقی بیشترین تاثیر را دارد. از نظر جنس، شما معمولاً بین کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیومی تنوع انتخاب خواهید داشت. به عنوان مثال برند آکرول به عنوان یکی از بهترین برندهای کرکره برقی، یکی از بهترین تیغه‌های کرکره برقی آلومینیومی را تولید می‌کند.  تیغه کرکره برقی آکرول بسیار مقاوم بوده و دارای طول عمر بالا و همچنین امنیت عالی می‌باشد. عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی ارائه می‌دهد و همچنین نیاز به نگهداری کمی دارد. به دلیل استحکام آلومینیوم، کرکره آکرول را می‌توان برای دهانه‌های بزرگ تا ارتفاع ۴ متر استفاده کرد.

 

نحوه ی تنظیم کرکره برقی

برای استفاده کامل از تمامی عملکرد کرکره‌های برقی، باید آنها به درستی تنظیم و نصب شوند. متخصصین ما در تورال ساخت نصب و تنظیم صحیح کرکره برقی شما را تضمین می‌کنند. همچنین توصیه‌های تخصصی و راه‌حل‌های مناسب با هر موقعیت را در اختیارتان قرار می‌دهند. حتی پس از نصب و تنظیم کرکره برقی نیز اگر موردی پیش بیایید، کارشناسان متخصص ما همچنان کنار شما خواهند بود.

 

اجزای تشکیل دهنده و متعلقات کرکره برقی

اجزای تشکیل دهنده و یراق الات کرکره برقی شامل موتور و دینام کرکره برقی، تیغه، صفحه پلت، شفت کرکره، درزگیر کرکره برقی، اندکپ، ریموت، برد کرکره برقی و… هستند. در زیر مهم‌ترین اجزا و متعلقات کرکره برقی را معرفی کرده‌ایم.

 

تیغه کرکره برقی

همانطور که گفتیم تیغه کرکره برقی مهمترین جز در کرکره برقی به حساب می‌آید. تیغه‌های افقی که می‌توانند مسطح یا محدب باشند به یکدیگر متصل شده و نمای اصلی درب را می‌سازند.

 

ریل

هر کرکره برقی دارای قسمتی است که تیغه‌ها از آن عبور می‌کنند. به این قسمت ریل گفته می‌شود. برای جلوگیری از سایش بین ریل و تیغه‌های کرکره برقی از لاستیک داخل ریل استفاده می‌شود.

 

 

قوطی کرکره اتوماتیک

برای این که بتوان ریل کرکره برقی را در در دو طرف چهارچوب نصب کرد به قوطی احتیاج است. قوطی‌ها دارای اندازه مختلف هستند و آنها را بر اساس ابعاد کرکره برقی انتخاب می‌کنند.

 

قاب کرکره برقی

منظور از قاب، چهارچوب درب کرکره برقی است که همه اجزا را در خود جای می‌دهد.

 

نوار پایینی

برای جلوگیری از نفوذ باران، درزگیر لاستیکی در نوار پایینی درهای کرکره‌ای قرار داده می‌شود.

 

کانال‌های راهنما

بخش‌های عمودی و u شکل در کنار چهارچوب درب هستند که باعث می‌شوند تیغه به سمت بالا و پایین حرکت کند.

 

ترمز ایمنی

از افتادن درب در صورت خرابی موتور جلوگیری می‌کند.

 

صفحه پلیت

صفحه پلیت روی قوطی نصب شده و موتور روی آن نصب می‌شود.

 

سایبان کرکره برقی

این قطعه، بالای سطح کرکره برقی قرار می‌گیرد تا از گیر کردن تیغه‌ها در هنگام چرخش جلوگیری کند. همچنین باعث زیبایی کرکره برقی نیز می‌شود.

 

اندکپ کرکره برقی

اندکپ یا یاتاق، نگه دارنده‌ای است که آن را روی صفحه پلیت نصب می‌کنند.

 

شفت کرکره برقی

شفت یک لوله فولادی یا آلومینیومی است که در دو طرف صفحه انتهایی نصب شده است. شفت برای نگه داشتن تیغه‌های کرکره برقی استفاده می‌شود. هنگام استفاده از درب، تیغه‌های کرکره برقی به دور شفت رول می‌شوند (می‌چرخند). در واقع قدرت حرکت شفت نیز از طریق حرکت و اعمال مجموعه‌وار صفحه پلیت، اندکپ و موتور می‌باشد. اگر موتور کرکره توبلار باشد سایز شفت را ۸ در نظر می‌گیرند. اما برای موتور‌های ساید سایز ۱۱ مناسب خواهد بود.

میکروسوئیچ 

میکروسوئیچ در واقع همان سیستم هدایت چرخ‌دنده در کرکره برقی می‌باشد که مسئولیت کنترل بالا و پایین رفتن تیغه‌ها را بر عهده دارد؛ و یک محرک در سیستم حرکتی محسوب می‌شود.

 

فنر کرکره برقی

در کرکره‌های قدیمی برای جلوگیری از افتادن کرکره از فنر استفاده می‌شد که به آن کاسه فنر می‌گویند. کاسه فنر کرکره را به سمت بالا حرکت می‌دهد تا هنگام بالا بردن کرکره نیروی زیادی لازم نباشد.

 

موتور کرکره برقی

موتور بالای درب قرار می‌گیرد. تمام قسمت‌های متحرک کرکره‌های برقی توسط این موتور تغذیه می‌شوند.

 

بهترین موتور کرکره برقی

انواع موتور کرکره برقی بیشتر در دو نوع موتور ساید و موتور توبولار استفاده می‌شود. هر یک از این موتورها کاربردهای گوناگونی داشته و برای محیط‌های خاصی به عنوان بهترین موتور کرکره برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

موتور ساید

به عنوان مثال بهترین موتور کرکره برقی برای مکان‌های بزرگ و پرتردد مانند پاساژها و درب‌های پارکینگ، موتور ساید است.

بهترین برند موتور ساید کرکره برقی را می‌توان با توجه به قدرت موتور و برحسب نیاز خود تهیه کنید.

این موتورها در یک طرف درب نصب می‌شوند و با استفاده از زنجیر، درب را بالا و پایین می‌کشند. به همین دلیل به آنها موتور زنجیری کرکره برقی نیز می‌گویند.

 

موتور توبولار

موتور کرکره برقی توبولار برای مکان‌هایی که طول و عرض کمتری دارند و از کرکره برقی کوچک استفاده می‌کنند مناسب است. موتور توبولار همچنین برای مکان‌های کم تردد مانند درب مغازه‌ها و خانه‌ها که در طول روز چند بار باز و بسته می‌شوند، بهترین موتور کرکره برقی هستند. موتور توبولار بر اساس نوع کاربری در دو مدل سبک و سنگین یا صنعتی تولید می‌شود.  این دسته‌بندی از این جهت است که هرچه کرکره‌ها بیشتر باز و بسته شوند اصطلاک موتورها بیشتر شده و موتور کرکره برقی انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

از جمله برندهای مورد استفاده در موتور توبلار، موتور توبولار اسمارت، SDC، هیوث، لیفت توربو، اورال و سیگما، اتومات و… را می‌توان نام برد.

 

مشکلات کرکره برقی

مانند هر ابزار مکانیکی دیگر، کرکره‌های برقی نیز مشکلاتی دارند. اما این مشکلات معمولا فقط جزئی هستند. حتی شاید بتوانید خودتان آن‌ها را برطرف کنید. اما در هر صورت توصیه می‌کنیم حتما تعمیرات دوره‌ای را انجام دهید تا از مشکلات جلوگیری کنید. به طور کل معایب درب کرکره ای برقی را می‌توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • ساییدگی، شکاف، فرورفتگی
  • باز نشدن کرکره برقی
  • گرم شدن بیش از حد موتور
  • به راحتی و روانی باز نمی‌شود
  • درب فقط تا نیمه باز یا بسته می‌شود

کرکره برقی درب اتوماتیک ضد سرقت درب ضد سرقت جنس کرکره برقی

نویسنده:


احسن اژیراک
احسن اژیراک

هشدار! کاربر گرامی برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
عضویت ورود به حساب کاربری