نویز در تصاویر دوربین مداربسته و روش های کاهش آن

بلاگ آموزشی آژیراک

بهترین مفید ترین مطالب آموزشی را در آژیراک بخوانید

نویز در تصاویر دوربین مداربسته و روش های کاهش آن

نویز در تصاویر دوربین مداربسته و روش های کاهش آن

ادمین
1399/03/12
0
2252

مختصر مقاله:
وجود نویز در تصاویر دوربین مداربسته یکی از مشکلاتی است که پس از نصب و اتمام پروژه ممکن است با آن روبرو شوید. نویز در تصاویر دوربین مداربسته اغلب به صورت برفک و یا دانه دانه نمایان می شود که باعث کاهش کیفیت تصاویر و عدم وضوح آنها می گردد. وجود نویز در تصاویر می تواند دلایل متعددی داشته باشد که استفاده از سیستم های فاقد کیفیت لازم می تواند یکی از دلایل آن باشد. در این مقاله سعی می کنیم به عموم این دلایل اشاره کرده و حتی الامکان راه حل مناسبی برای رفع آن ها ارائه دهیم.

وجود نویز در تصاویر دوربین مداربسته یکی از مشکلاتی است که پس از نصب و اتمام پروژه ممکن است با آن روبرو شوید. نویز در تصاویر دوربین مداربسته اغلب به صورت برفک و یا دانه دانه نمایان می شود که باعث کاهش کیفیت تصاویر و عدم وضوح آنها می گردد. وجود نویز در تصاویر می تواند دلایل متعددی داشته باشد که استفاده از سیستم های فاقد کیفیت لازم می تواند یکی از دلایل آن باشد. در این مقاله سعی می کنیم به عموم این دلایل اشاره کرده و حتی الامکان راه حل مناسبی برای رفع آن ها ارائه دهیم.

نویز چیست؟ 

اصطلاح نویز برای اشاره به تصاویر نامطلوب دانه دانه در تلویزیون یا مانیتور استفاده می شود. نویز حتی می تواند در تصاویر دوربین های حرفه ای نیز نمایان شود، حتی گاهی اوقات در شرایط نور کم پس از عکس گرفتن یا ضبط فیلم با گوشی می توانید آن را در صفحه نمایش تلفن همراه خود ببینید.  بنابراین گاهی اوقات نویز بخشی از تصویر است و شما نمی توانید آن را از بین ببرید زیرا بر اثر شرایط نوری نامساعد یا بنا به کیفیت دوربین به وجود می آید. با این حال، گاهی اوقات شما در شرایط نور مساعد نیز مشاهده می کنید که همچنان نویز در تصاویر وجود دارد. معمولا این نویز ناشی از تداخل الکترومغناطیسی، اشکال در نصب یا زیرساخت های نامناسب است. به طور کلی نویز در دوربین مدار بسته را می توان به دو نوع زیر تقسیم کرد.

1. نویز های ناشی از سیگنال الکترونیکی

که معمولا به صورت نقاط ریز نمایان می شوند و معمولا به علت تقویت بیش از اندازه سیگنال تصویر در نور کم ( هنگام شب ) ایجاد می شوند .

2. نویز های ناشی از تداخل الکترو مغناطیسی

که معمولا به صورت خطوط یا موج در تصاویر ظاهر می شوند. این خطوط حتی گاهی اوقات در تصاویر حرکت کرده و مانع از دید مناسب می شوند. این نوع نویز به علت تداخل امواج الکترو مغناطیسی با سیگنال های مربوط به دوربین مداربسته ایجاد می گردد. افت شدید سیگنال نیز یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن نویز الکترومغناطیسی است.

چه عواملی باعث ایجاد نویز می شوند؟

عوامل متعددی وجود دارند که باعث به وجود آمدن نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شوند. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

1. استفاده از منبع برق نامناسب

2. استفاده از کابل های با کیفیت پایین

3. استفاده از دوربین های با کیفیت پایین

4. استفاده از مبدل های بی کیفیت

5. بسترسازی نامناسب

6. داغ شدن بیش از حد دوربین

7. اتصالات ضعیف

8. عدم وجود نور مناسب

در ادامه به شرح هر یک از موارد بالا با ذکر جزئیات و روش حل آن می پردازیم.

1. استفاده از منبع برق نامناسب

برای کارکرد صحیح، یک دوربین مداربسته نیاز به دریافت ولتاژ الکتریکی کافی با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده خود دارد. در بیشتر دوربین های مداربسته این مقدار برابر با 12VDC (ولتاژ مستقیم) است، همچنین دوربین هایی هستند که با انرژی 24VAC (جریان متناوب) کار می کنند. علاوه بر ولتاژ کافی، دوربین باید به اندازه کافی جریان مناسبی را برای کارکرد صحیح دریافت کند و اگر چنین نشود، مشکلات مربوط به تداخل و نویز در تصاویر دوربین مداربسته ممکن است به همراه سایر مشکلات ظاهر شود. این مقدار معمولا کمتر از یک آمپر برای دوربین های معمولی است.

 

 

2. استفاده از کابل های با کیفیت پایین

  • کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال با کیفیت پایین چنانچه نتواند مانع از ورود امواج الکترومغناطیسی موجود در محیط به داخل کابل شود منجر به ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شوند. هنگامی که این نوع کابل اختراع شد، ایده آن این بود که پوشش خارجی آن بتواند مانع از ورود امواج خارجی به داخل کابل شود. اگر جنس این پوشش خارجی از مواد با کیفیتی نباشد و یا قسمت هایی از آن از بین رفته یا خراشیده شده باشد باعث ایجاد مشکلات جدی در تصویر می شود. همچنین می بایست فاصله های صحیح کابل ها با توجه به نوع استفاده شده رعایت گردد، زیرا کابل هایی مانند RG59، RG6، RG11 دارای محدودیت های فاصله هستند.

 

  • کابل های UTP

هنگامی که دوربین مداربسته را با استفاده از کابل های UTP (کابل شبکه) نصب می کنید، لازم است که از کیفیت آن مطمئن شوید تا با نویز و تداخل در تصویر مواجه نشوید.

3. استفاده از دوربین های با کیفیت پایین

مواردی وجود دارد که دوربین مداربسته بکار رفته کیفیت پایینی دارد و تصاویر با کیفیتی ارائه نمی کند. بنابراین مهم است که در هنگام خرید، دوربین هایی را انتخاب کنید که حداقل الزامات مورد نیاز برای پروژه شما را دارند. دوربین های هایی با مارک متفرقه معمولا با هزینه کمی تهیه می شوند اما اغلب توانایی لازم برای ارائه تصاویر با کیفیت و وضوح بالا به ویژه در شرایط نامساعد مانند شرایط نور کم را ندارند. در حالت ایده آل بهتر است دوربین هایی با نام تجاری معتبر، دفترچه راهنمای محصول و یک شماره تلفن برای پشتیبانی فنی خریداری کنید، در غیر این صورت با مشکلات تصویری جدی مواجه خواهید شد.

4. استفاده از مبدل های بی کیفیت

در هنگام استفاده از کابل های Cat5e یا Cat6 باید از مبدل هایی (یا همان ویدئو بالون ها که وظیفه تبدیل و تقویت سیگنال ها را بر عهده دارد)استفاده کنید که سازگار با تکنولوژی دوربین باشند. زیرا مبدل های مخصوصی برای هر یک از تکنولوژی های HDCVI ،HDTVI یا AHD وجود دارد. همچنین از حداکثر فاصله ای که مبدل می تواند برای هر کدام از تکنولوژی ها ارائه نماید، در کتابچه راهنمای مبدل و دوربین مطلع شوید.

 

5. بسترسازی نامناسب

انتخاب مسیر مناسب برای  عبور کابل تصویر دوربین مدار بسته می تواند تا حد زیادی در کاهش نویز تصویر تاثیرگذار باشد .همچنین محل نصب دوربین ها نیز بسیا ر مهم است و باید در مکانی باشد که کمترین لرزش به دوربین وارد گردد. همچنین انتخاب مکان مناسب برای قرار گرفتن دستگاه ضبط DVR یا NVR نیز بسیار مهم است زیرا برخی از محیط ها نویز تصاویر را تشدید می کنند . استفاده از ارت مناسب برای سیستم نظارت تصویری از دیگر عوامل کاهش دهنده میزان نویز در تصاویر است.

6. داغ شدن بیش از حد دوربین

هنگامی که دوربین مداربسته بیش از حد داغ می شود، نویز در تصویر ظاهر می شود، این تا حد زیادی به نوع دوربین مداربسته بستگی دارد که گاهی اوقات به دلیل کیفیت ضعیف آن گرمای زیادی تولید می کند. داغ شدن بیش از حد همچنین ممکن است به علت عدم تهویه مناسب در محل نصب دوربین به ویژه در مکان های بسته که در معرض نور خورشید یا یک منبع گرمای دیگر هستند رخ دهد.

7. اتصالات ضعیف

اتصالات برق و اتصالات کواکسیال را همواره به درستی بررسی کنید. استفاده از کانکتور های BNC با کیفیت می تواند احتمال نویز تصویر را کاهش دهد.

 

8. عدم وجود نور مناسب

برای تشکیل تصویر در دوربین مداربسته لازم است که نور کافی در محیط وجود داشته باشد، این فاکتوری است شامل انواع دوربین ها می شود. توجه داشته باشید که در ضبط تصاویر در محیط های تاریک همواره نویز ایجاد می گردد. این یک روند طبیعی است و همه دوربین ها این مشکل را با روشنایی کم دارند، اما چنانچه دوربین با کیفیت بالاتری (و طبیعتا گران تری) انتخاب کنید این مشکل به حداقل می رسد. هر چه سنسور تصویر بکار رفته در دوربین بزرگتر باشد، تصویر در شرایط نور کم کیفیت بهتری خواهد داشت.

 

 

وبلاگ شرکت آژیراک

شرکت مهندسی آژیراک در شبکه های اجتماعی 

اینستاگرام

تلگرام


دوربین مداربسته مقاله آموزشی نویز در تصاویر دوربین مداربسته شرکت آژیراک نویز در تصاویر دوربین مداربسته و روش های کاهش آن

نویسنده:


احسن اژیراک
احسن اژیراک

هشدار! کاربر گرامی برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
عضویت ورود به حساب کاربری